FONEMATICKÉ UVEDOMOVANIE PODĽA EĽKONINA

 

TRÉNING FONEMATICKÉHO UVEDOMOVANIA

PODĽA PROFESORA D. B. EĽKONINA

je metodika nácviku fonematického uvedomovania.

Je to originálny teoreticky zdôvodnený a prepracovaný program.

Dôsledný, jednoduchý a deťom prístupný postup

umožňuje dieťaťu zvládnuť pomerne náročnú fonematickú analýzu slov

(bez ktorej sa v počiatočnom čítaní neobíde) ešte skôr,

než sa prikročí k samotnému čítaniu.

 

Metodika je určená pre deti od 5 rokov, optimálna pre predškolákov

a najmä pre deti s odloženou školskou dochádzkou.

Deti nadobúdajú nielen znalosti o jazyku, ale aj spôsobilosti,

ktoré ich pripravujú na rolu školáka.

Deti sa menia osobnostne: sú pozornejšie, sústredenejšie, vnímavejšie,

sú viac motivované pre učenie, majú rozvinutý jazykový cit,

lepšie komunikujú navzájom aj s dospelým.

 

Metodika sa ukázala ako veľmi efektívna pre deti s oneskoreným vývinom reči,

narušeným vývinom reči a u detí , ktoré sú ,,kandidátmi na poruchu učenia“

pri ich príprave na školu.

 

Metodika má z tohto hľadiska široké možnosti uplatnenia

v oblasti predškolskej intervencie

(v rámci cieľavedomej stimulácie rozvoja gramotnosti),

elementárneho vzdelávania,

ako aj v špeciálnopedagogickej a osobitne logopedickej praxi.

 

FONEMATICKÉ UVEDOMOVANIE

je schopnosť vedome narábať so segmentmi slov,

uvedomovať si zvukovú štruktúru slov,

identifikovať poradie zvukov reči v plynulom toku reči,

uskutočňovať hláskovú analýzu a syntézu.

 

Tréning fonematického uvedomovania podľa profesora D. B. Eľkonina má 4 etapy,

je rozpracovaný do 30 vyučovacích hodín.

Spočiatku hodina trvá 30 minút, neskôr 45 minút.

 

Projekt už niekoľko rokov realizuje p.učiteľka Marta Hlaváčová,

ktorá absolvovala vzdelávanie a získala certifikát.

Frekvencia stretnutí v našej MŠ je 1x týždenne.

 

OBSAH:

 

1. Predstava o slove, slabičná analýza slov

(rytmizácia slabík, kreslenie slabík oblúčikmi)

2. Hlásková analýza slov

(používanie schém, jednofarebných žetónov)

3. Samohlásky a spoluhlásky, krátke a dlhé samohlásky

(červené okrúhle žetóny pre samohlásky,

žlté štvorcové žetóny pre spoluhlásky, vyznačovanie dĺžky samohlások)

4. Mäkké a tvrdé spoluhlásky

(špeciálne znaky na žltých žetónoch pre mäkké a tvrdé spoluhlásky).

 

Úlohy sú zoradené tak, aby sa striedal typ činnosti:

práca so šlabikárom, pri tabuli, individuálna i vo dvojici.

Šlabikár je čiernobiely, aby si deti mohli vyfarbovať jednotlivé úlohy, obrázky.

 

Podľa metodiky Tréning fonematického uvedomovania podľa profesora D.B. Eľkonina.